Waarom je echt nooit stockfoto’s moet gebruiken

Maar dat toch blijft doen

Stockfoto’s! Wat een uitkomst! Miljoenen, zo niet miljarden prachtige plaatjes waar je voor een kleine bijdrage direct over kunt beschikken. I-de-aal.

Als communicatieadviseur zou ik adviseren om nooit gebruik te maken van stockfoto’s in je communicatie. Het kan nog zo mooi gefotografeerd zijn: het druipt ervan af. Het is niet echt.

Leuk voor een spreekbeurt over Rotterdam, maar als je een béétje budget hebt, laat je foto’s dan door je eigen fotograaf maken

Niet echt, is een doodzonde. In de wereld van nu liggen producten en diensten zo dicht bij elkaar dat je je vaak alleen nog maar onderscheidt door je persoonlijkheid. Je talent. Je verhaal. Je kunde. Een stockfoto is niet authentiek en doet geen recht aan wie je bent. Dat gezegd hebbende: bij gebrek aan beter zijn stockfoto’s een briljante optie.

Say what?

Jazeker, ook ik maak mij schuldig aan het gebruiken van stockfoto’s. Gratis stockfoto’s zelfs. En ze zijn hartstikke mooi: kudo’s naar de makers! Je zult ze vast op andere websites terugzien. Heb je niets voorhanden? Geen eigen fotografie? Dan kun je best terugvallen op stockfotografie, als je mij maar met je handen op je hart belooft dat je morgen gaat nadenken over eigen foto’s. Er zijn in Nederland zoveel getalenteerde fotografen die graag met je meedenken en jouzelf of jouw product prachtig op de gevoelige plaat (geldt deze uitspraak nog in dit digitale tijdperk?) kunnen vastleggen.

Deze is ronduit eng

Voor nu gebruik ik stockfoto’s, maar ik heb een plan. Jij ook? Weet je niet (helemaal) wat je aan moet met beeld en fotografie? Bel, mail of Whatsapp me gerust, ik denk met je mee en kan je met goede fotografen in contact brengen.

Laat een reply achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een sterretje *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.