Waarom een werken bij-account op Instagram?

First and foremost: omdat de doelgroep compleet anders is dan op je reguliere Instagram-account. Hoe doe je dat dan, zo’n werken bij-account? Ik geef je 5 handvatten en inspirerende voorbeelden.

1. Doelgroep

Op je reguliere Instagram-account richt je je op je klanten, opdrachtgevers, fans of andere typen personen die je account volgen voor je merk. Je doel is min of meer om volgers (consumenten) te betrekken bij je merk, in top of mind te blijven en een positieve houding te creëren richting je merk.

De mensen die je binnen je bedrijf wilt hebben, hebben bepaalde vaardigheden, competenties en karaktereigenschappen. Bedenk wie jouw ideale kandidaat is of welk profiel die kandidaat moet hebben. Pas daar je benadering op aan.

Bij bol.com worden ook stagiairs niet vergeten 🙂

2. Boodschap

Potentiële kandidaten en sollicitanten willen zien wat er achter de voordeur zit. Hoe is de sfeer, de cultuur? Wat vertellen toekomstige collega’s over je bedrijf? Hoe is het nou echt om voor jou of jouw merk te werken? Is het zakelijk of informeel? Lunch je gezamenlijk aan een lange tafel, heb je een gezellig café in je pand of is de lunchwandeling een begrip bij jou op kantoor? Geef ze een kijkje achter de schermen en vertel ook welke waarden belangrijk zijn om goed in het team te passen.

Werken bij Defensie is een account met meer dan 41.000 volgers. Mooie fotografie en uitnodigende tekst draagt bij aan het gevoel van ‘hier wil je ook bij horen’. Zorg dat je erbij komt, zogezegd.

3. Contenttype

Overweeg om andere typen content in te zetten op je werken bij-account dan op je reguliere account. In een korte video bijvoorbeeld kun je een medewerker aan het woord laten. Bouwbedrijven gebruiken een timelapse (snel afgespeelde video) om het bouwproces van hun bijzonderste werken in de spotlight te zetten. En denk aan Instagram Stories om letterlijk de dagelijkse gang van zaken te laten zien. Een zogenoemde account take-over door een medewerker, vrijwilliger, student, stagiair of wie er dan ook binnen je organisatie beweegt, is een toffe en authentieke manier om letterlijk een kijkje achter de voordeur te geven.

Werkenbijbam geeft elke week een andere medewerker de mogelijkheid om foto’s te posten op het account tijdens hun werkweek, de insta bewaker. Het bedrijf krijgt zo letterlijk een gezicht en het geeft de kandidaat die solliciteert op een soortgelijke functie de mogelijkheid om te proeven van wat de baan nu echt inhoudt.

4. Beeldtaal of huisstijl

Gebruik je op je reguliere account een explosie aan kleuren omdat je nu eenmaal kinderspeelgoed verkoopt: you might want to tone it down a little bit op je werken bij-account. Denk na over je arbeidsmarkthuisstijl of de beeldtaal die je wilt inzetten. Wil je mensen laten zien of vertel je je verhaal bij mooie productfoto’s? Werk je uitsluitend met quotes of wissel je af? Post je elke keer een drieluik zodat je profielpagina er superstrak uitziet, of kies je voor een bepaalde kleur die terugkomt in je beelden? Groen past nu eenmaal perfect bij een webshop met ecologische producten. Voor de hand liggend kan juist heel goed werken. Een variatie op de huisstijl van je merk kan relatief snel gemaakt worden en vormt nog steeds een logische verbinding tussen je werken bij-account en je andere account(s).

Heijmans omarmt zijn gele hart. Be like Heijmans.

5. Houd het rustig

De valkuil van enthousiasme is dat het uiteindelijk een rommelig geheel wordt en juist helemaal niet representatief voor jouw organisatie. That one backfired is niet wat je wilt denken na een jaar zwoegen op je nieuwe account.

Focus helpt. Maak een zorgvuldige keuze tussen wat je wel en niet gaat doen, of begin in elk geval zo eenvoudig mogelijk. Denk na over een planning, schakel je netwerk in binnen de organisatie en maak mensen op voorhand enthousiast voor je ideeën.

Ga voor kwaliteit. Laat foto’s maken. Maak iemand een aantal uur per maand vrij om dit goed aan te pakken. Doe niet aan recyclen van content, maar maak of verbouw de beelden en de tekst tot het past bij je gekozen strategie en huisstijl.

To be honest vind ik het account van de Rabobank wat tegenvallen. Het is rommelig, omdat diverse soorten beelden zoals stockbeelden, collages en ‘kiekjes’ door elkaar worden gebruikt en er geen lijn lijkt te zitten in de content. Zonde, want ik heb er gewerkt en heb er zeven erg leuke jaren gehad!

Tot slot

Arbeidsmarktcommunicatie verdient een aparte strategie. Wil je je bedrijf aantrekkelijk maken voor potentiële kandidaten? Denk dan goed na over mooie, authentieke content die het hart van je organisatie laten zien. Waarom het geweldig is om bij jullie te werken en waarom iedereen dat zou moeten willen. Of juist waarom niet iedereen geschikt is om bij jullie aan de slag te gaan. Wil je hier wat dieper op ingaan? Bel, whatsapp of mail me vrijblijvend met je vragen.

Laat een reply achter

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een sterretje *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.