010 – als je je podcast waardeloos vindt

Vandaag vind ik het tijd om een mentale belemmering aan te pakken. Het is er eentje die ik eigenlijk bij iedereen terug zie komen. Het gaat om ‘heb ik wel wat interessants te vertellen?’ 

Het gebeurt iedere podcaster. En het zal je vaker gaan bekruipen. Dat gevoel, die onzekerheid over je verhaal. Het is niet nogal wat, om achter de microfoon of dictafoon te kruipen en een monoloog te houden. Weet je hoe spannend spreken in het openbaar is? Ja dat is wat je aan het doen bent. Nee, je hoeft niet te dealen met 100 paar ogen die je aanstaren. En je hoeft het niet te zien als je publiek ondertussen zit te scrollen op social media. Maar je mist ook de goede feedback. De mensen die aan je lippen hangen, de mensen die driftig meeschrijven met je verhaal en de mensen die maar wat graag na de presentatie naar je toe komen om meer vragen te stellen. Als het om podcasten gaat, gooi je negen van de tien keer je verhaal in een onbekend time/space continuum, want weet jij veel wie er wanneer je aflevering beluistert en wat dat vervolgens met diegene doet? 

Iedere podcaster krijgt ermee te maken. De vraag aan jezelf kan variëren van ‘praatte ik niet te lang over dit detail?’ tot ‘oh my god, er zit totaal geen waarde in’ of ‘niemand heeft hier wat aan’ of ‘ik heb niks te brengen’.  Het komt op hetzelfde neer, onzekerheid. Ook wel menselijkheid genoemd. Het is niet raar. En het is goed dat je dit voelt, want het houdt je scherp. Waar je wel voor mag waken is dat het je overneemt en het plezier in het podcasten je vergaat. Gelukkig heb ik hier voor jou een aantal tips die je eruit halen en zorgen dat je iets nuttigs doet met dit onzekere vervelende gevoel. 

Dit gevoel kan je op allerlei punten in het proces bekruipen, voor je start, als je net gestart bent of als je al jaren bezig bent. Gebruik het om een klein stapje terug te doen, als signaal om ergens iets te verbeteren zodat je je er zekerder over voelt. Maar dan is het ook tijd om verder te gaan. Done is better than perfect. En laatst las ik ook iets over de theorie: elke dag 1% beter. Die past hier ook mooi bij. 

First and foremost: starten is alles. Als je al niet gestart bent, dan is het de hoogste tijd om op te gaan nemen. Je hoeft je eerste opname niet meteen online te knallen. Het is net als met tekstschrijven: begin met de eerste zin, schrijf je verhaal en verwijder vervolgens die eerste zin weer. Het zal je verrassen hoe vaak je een perfect verhaal overhoudt. Maar goed, dit is een podcast over podcasten en niet over tekstschrijven. Maar het systeem is hetzelfde. Zorg dat je die eerste opname uit je hoofd krijgt, hoe kansloos je ‘m zelf misschien ook vindt. Het opent de deur naar meer creativiteit en betere opnames. 

Ben je al gestart, dan gefeliciteerd!

Kijk, je moet natuurlijk wel iets te vertellen hebben. Onzin verkopen in een podcast, gaat ‘m ook niet worden. Ga even terug naar het doel van je podcast. Waarom ben je deze podcast gestart? Grote kans dat het is om anderen te inspireren, zoals je zelf ook ooit geïnspireerd bent geraakt door een podcastaflevering van iemand anders. En dat doe jij op dit moment met je podcast, door te delen wat je weet en hoe dat jou heeft geholpen, door uit te leggen hoe iets werkt, door iets dat complex en moeilijk lijkt op te breken in stukjes voor je luisteraars. Niemand weet precies wat jij weet, niemand heeft er dezelfde tijd en energie in gestoken om te komen waar jij nu bent en niemand anders heeft dezelfde ervaringen als jij waardoor je bent wie je nu bent. Daarom ben jij altijd vernieuwend en interessant voor een groep mensen, nu, of over zes maanden of misschien zelfs pas over een paar jaar. Ook dan is je content nog waardevol. Yes, heb je ‘m weer? Ik geef je hiermee geen vrijbrief om in het wilde weg te lullen. Maar ik weet wel zeker dat jij verstand hebt van waar je over wilt praten en dat bevestig je aan jezelf door terug te gaan naar de kern van je podcast en waarom je dit wilt doen. 

Voel je druk omdat je graag elke week wilt publiceren? Heel begrijpelijk. Het heeft ook echt voordelen om je aan een tijdschema te houden. Een groot voordeel is dat je trouwe luisteraar kan rekenen op jouw nieuwe aflevering en die gaat inplannen in diens leven. Zo reed ik zelf voor een baan een tijdje naar Gouda vanuit Zoetermeer en wist ik dat de donderdagochtend altijd opgevrolijkt werd door een bepaalde podcast.

Voor veel mensen is consistent elke week publiceren een behoorlijke opgave, leg die jezelf dan ook niet op. De kans is groter dat je op een gegeven moment wel gaat posten om het posten. En dat hoeft niet! Podcasten is geen social media. Er is geen algoritme. Nog niet in elk geval. Alles dat je maakt, wordt gewoon then and there getoond aan je volgers. Iedereen ziet precies wanneer de aflevering is gepubliceerd. Het is wat het is, what you see is what you get. Je kunt je nergens achter verschuilen, want je luisteraars krijgen inderdaad even niks die week, maar je hoeft niet te dansen naar de pijpen van artificial intelligence dat vindt dat jouw post niet voldoet aan de doelstellingen van het desbetreffende social media kanaal.

Heb je ook echt even niks te vertellen, heb je geen inspiratie of nou ja, je weet, het leven gebeurt, dan mag je het ook gewoon laten. Wil je toch iets plaatsen maar ben je onzeker over of het wel voldoende waarde heeft, bedenk dan ook dat jouw 80% iemand anders 140% kan zijn.

Over die waarde gesproken. Voel je je onzeker over een aflevering die je hebt opgenomen? Maar ik bedoel echt dat je twijfelt of je hem online wilt gooien? Luister dan even goed terug en destilleer eruit waar je waarde zit. Dat mag ook de volgende dag, met frisse oren. Kun je toch wel goed aangeven dat dit is waar de luisteraar iets aan heeft? Tackle je een belemmering, of leg je iets uit? Wat is het resultaat voor de luisteraar nadat die deze aflevering heeft beluisterd? Het hoeft niet groots en meeslepend te zijn, ik bedoel, je hoeft niet elke dag complete levens te veranderen. Ga op zoek naar waar je waarde zit, het helpt je om je beter te voelen of wat je hebt gemaakt. En je kunt het in je shownotes en afleveringtitel nog scherper benoemen, zodat je luisteraar precies weet wat die gaat krijgen in deze aflevering van jou. Dat helpt vaak ook, de verwachtingen goed managen. 

Voorbereiding is key. Maar echt. Overkomt dit gevoel je net iets te vaak en zorgt het dat je plezier in het podcasten afneemt? Kijk dan goed naar hoe je je voorbereidt voor een aflevering. Ter illustratie: voor deze aflevering heb ik er een uur of ik denk wel anderhalf uur voorbereiding op zitten. Om m’n verhaal goed te krijgen en er zelf ook zeker van te zijn. Het opnemen is vervolgens niet alleen heel makkelijk, maar ook superleuk! 

Wil je weten hoe je je afleveringen kunt voorbereiden, luister dan ook even aflevering 8 van deze podcast. Mijn belangrijkste tip is om een doel te stellen voor een aflevering. Het helpt je richting te houden in je verhaal en een doel behalen is ook gewoon lekker. Het geeft je energie in plaats van dat het je kost. En het zorgt ervoor dat je blijft podcasten met plezier!