module 2 – content & podcasttitel

terug naar de hoofdpagina

In deze module ga je de content voor je eerste afleveringen bedenken. Hiermee maak je zelf een mooie basis waarmee je vol vertrouwen kan starten met je podcast.

We gaan ook aan de slag met de titel van je podcast, want die heb je wel nodig om ‘m te lanceren. In het kennisgedeelte vind je meer over verschillende typen podcasttitels, in de video geef ik je 5 tips om de titel te kiezen plus een tip om je podcast behapbaar te houden voor jezelf, en in de opdracht gaan we vooral aan de slag.

kennis

Titels van podcasts zijn grofweg te verdelen in 3 typen.

🎙 Abstract

Dit zijn titels die creatief zijn, ze vallen op en zijn interessant. Het zijn titels die niet direct vertellen waar de podcast over gaat, of het niet helemaal onthullen. Denk aan een podcast over Formule 1 die Pole Position heet, of een titel met een zelfverzonnen woord.

Een abstracte titel kan veel zeggen over jouw persoonlijkheid, over je mate van creativiteit of over waar de podcast in je marketingstrategie past. Een abstracte titel zegt een nieuwe, scrollende luisteraar wel minder over waar je podcast precies over gaat.

Ga je je podcast inzetten om je mensen die je al kennen dichter naar je toe te halen? Dan kun je gerust een wat abstractere titel kiezen.

🎙 Beschrijvend

What you see is what you get: deze podcasttitel beschrijft precies wat luisteraars gaan vinden. Je kunt dit doorvoeren tot op het platte af of er net iets boven blijven zweven.

Podcasts zijn echter hét medium voor niches: ben je actief op een niche, gebruik dat in je titel. Je trekt dan de perfecte klant aan en het is op SEO-gebied ook slim. Meer daarover in mijn video van vandaag.

🎙 Je eigen naam

De groep podcasts die vernoemd zijn naar de host is groot. Het is het snelst verzonnen en past natuurlijk perfect bij jou. Als je een grote following hebt of je bent een bekende Nederlander dan zal de titel als een stopper werken. Marc-Marie en Aaf, en (Kaj) Gorgels & (Monica) Geuze zijn natuurlijk mooie voorbeelden, maar ook een business coach met een grote following, die veel zichtbaar is en bijvoorbeeld adverteert op social media.

Voor de minder bekenden onder ons werkt een dergelijke titel prima als je de relatie wilt verstevigen met mensen die je al volgen of die al eens een gratis product van je hebben afgenomen. Wil je er (ook) nieuwe connecties mee aantrekken, dan werkt een podcast met je naam minder goed.

Heb je de video van deze module al bekeken? Hierin geef ik onder andere 5 tips voor het kiezen van de beste podcasttitel.

opdracht

Vandaag nodig ik je uit om na te denken over je content en je podcasttitel.

⚡️ Brainstorm over wat je weet over jouw passie, professie of als je dat al hebt, het thema van je podcast. Ga er echt voor zitten, pick your own brain. Schrijf op waar je het over wilt hebben en waar je het niet over wilt hebben, gooi al je ideeën en gevoelens over je podcast op papier.

⚡️ Maak een mindmap of schrijf woorden op post-its en plak ze op een deur. Maak je mind zo open mogelijk, schrijf alles op, ook de open deuren, ook de woorden die niet zo goed passen (weggooien kan altijd nog), grote onderwerpen, kleine onderwerpen: alles.

⚡️ Na een minuut of 10 ben je wel zo’n beetje uitgebrainstormd. Zet even een koffie’tje of thee voor jezelf en bekijk daarna je resultaat. Schouderklopje mag zeker.

Misschien kan je al wat sortering aanbrengen, omdat uitkomsten overlappen, of zie je juist een groot onderwerp dat je in deelonderwerpen kunt opbreken.

Gefeliciteerd, je hebt zojuist de onderwerpen van je eerste afleveringen bepaald 🔥

⚡️ Nu je er toch zo lekker in zit, is dit een mooi moment om na te denken over de titel van je podcast.

Vragen die je daarbij helpen zijn: Komt er al iets duidelijk naar boven uit de resultaten van je brainstorm? Wat is de gemene deler? Welke hoofdvraag beantwoord je met al deze onderwerpen? Op welk specialisme binnen je vakgebied excelleer jij? Wat is je niche? Wat is jouw USP? Bedien je een specifieke doelgroep met je podcast? Wat vinden luisteraars in je podcast? Hoe persoonlijk wordt het?

Ik heb drie podcasts en van twee daarvan zijn de titels op een later moment gewijzigd (en het zou zomaar kunnen dat ik de derde ook ooit nog eens wijzig).

Strawberries on fire werd Dit is dertig, en Podcasten de podcast werd Podcasten voor starters en doorstarters.

Done is better than perfect! Een motto dat mij helpt en waarmee ik jou ook uitnodig om stappen te zetten. Dat is het doel van deze cursus: een vliegende start met je podcast. Go!

Succes!

inspiratie